Na trasu D nejsou peníze, projekt se odkládá

18.12.2011 12:32

   Trasa metra D v dohledné době nebude. Na projekt nejsou podle pražského primátora Bohuslava Svobody peníze. Miliardová investice se tak podle něj musí odložit. Kvůli úsporám se budou rušit i některé linky MHD. Trasa metra A se podle primátora dostaví. Původně bylo v plánu investovat do stavby metra v následujících letech 46 miliard. To teď primátor Bohuslav Svoboda odmítl, píší Hospodářské noviny. Podle jeho slov se tak trasa metra D nezačne ani stavět. Město chtělo začít se stavbou za 44 miliard korun v roce 2014, první vlaky měly vyjet o pět let později. Metro mělo spojit Náměstí Míru a Pankrác a nově vést do Nových Dvorů a Písnice.

        Vzhledem k tomu, že je nutné v rozpočtu pro příští rok hledat další úspory, bude muset Dopravní podnik šetřit i na dalších místech. Pravděpodobně se tak zruší některé linky MHD. "Nemůžu podporovat něco, co zdánlivě vypadá jako obrovský benefit pro občana, ale ve skutečnosti to využívá šest občanů," konstatoval primátor.

        S ředitelem Dopravního podniku Martinem Dvořákem se už dohodl i na splacení obrovského dluhu za nákup nových tramvají. Splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží. Navíc se i zkoumá, zda se dají oddálit jednotlivé splátky.

        Primátor prověří i investice do nákupu vozového parku. Podle svých slov zjistil, že do roku 2020 má dopravce v plánu utratit za nové tramvaje, autobusy a vlaky metra přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají navíc nevypověditelné.

        Svobodovi se nelíbí ani vysoké částky, které dopravce hodlá vydat na přípravné práce. "Deseti, nebo stamiliony, které jdou na přípravné práce, jsou nesmyslné. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, bude to úplně jiný projekt, možná budou úplně jiné technologie," řekl primátor v Hospodářských novinách. Na prodloužení trasy A si město bude muset vzít úvěr.

        Ani na dostavbu prodloužení linky A nemá město ve svém rozpočtu peníze. Praha proto zvažuje několikamiliardový úvěr od Evropské investiční banky.

        ČSSD, které ještě donedávna vládla na pražské radnici spolu s ODS, varovala před zastavením prací na trase A. Podle nich by se tento krok Praze značně prodražil.

        "Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně," uvedl první náměstek primátora Tomáš Hudeček z TOP 09, která se minulý týden dostala po uzavření koaliční smlouvy do vedení města. S názorem primátora na odložení výstavby trasy D Hudeček souhlasí.

 

Zdroj: idnes.cz