https://i.metro.cz/15/013/mecl6/RAB58d921_7610911405_768294929927027_623648918.jpg

METRO A - Pražský dopravní podnik chce kontrolu stavby nových stanic metra

13.02.2015 19:07

„Mohu potvrdit, že jsme 26. ledna odeslali ministerstvu žádost o správní kontrolu, na jejímž konci by mělo být snížení korekce,“ řekl bez dalších podrobností mluvčí podniku Jiří Štábl. Ministerstvo dopravy, které evropské peníze na stavbu metra přerozděluje, v roce 2013 zkrátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací o 25 procent. Ředitel podniku Jaroslav Ďuriš nedávno řekl, že pokud se korekci nepodaří snížit, pak hrozí, že Praha nevyčerpá všechny peníze ze sedmimiliardové dotace. Nebude mít totiž dostatek uznatelných nákladů.

Magistrátní materiál navíc upozorňuje na „rizika projektu“. Podmínkou získání EIA (proces posuzování vlivů staveb na životní prostředí) byla totiž výstavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé míli v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ovšem ještě ani nezačala.

Kontroly už probíhají

Samotné ministerstvo na konci loňského roku zahájilo další kontrolu. Mluvčí Tomáš Neřold v lednu připustil, že by ministerstvo mohlo původní korekci přehodnotit. Výsledky zatím nejsou známy. Teprve poté by měl podnik začít dotace čerpat.

Kontrolu stavby na konci uplynulého roku zahájil i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). A právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Nové metro

Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z magistrátního materiálu vyplývá, že podnik na stavbu stanic ke konci roku vyfakturoval přes 16 miliard korun.

 

Zdroj: METRO.cz