Informace

otevření: 12. srpna 1978

stavební délka:

  • 1. kolej - 5 376 m
  • 2. kolej - 5 346 m

stavební délka spojky A/C:

  • AC - 890 m
  • CA - 782 m

provozní délka:

  • 1. kolej - 4 670 m
  • 2. kolej - 4 667 m

počet stanic:

  • 6 ražených
  • 1 hloubená

průměrná vzdálenost stanic: 779 m

průměrná hloubka stanic: 32,75 m

počet vestibulů: 9

cena stavby: 4,183 milardy Kčs

stavba: 1971-1978

I.A

Přípravné práce

V roce 1969 začala vznikat projektová dokumentace pro další trasu - A. Předpoklad byl vedení z Dejvic do Vinohrad s křížením trasy C v centru. Předstihové práce začaly roku 1971, samotná ražba 20.února 1973, jednalo se o pravý traťový tunel směřující na Náměstí Míru prozatím v úseku Leninova-Hradčanská. Tento první úsek trasy A měl mnohem hlubší založení než I.C; I.A byla první linka překonávající Vltavu a musela si také poradit s velkou nerovností povrchu mezi stanicemi Malostranská, Hradčanská a Dejvická. Jediná hloubená stanice tohoto úseku byla Leninova, tedy dnešní Dejvická. Už vůbec nebyla příznivá cena, za celkový úsek dlouhý 5,3 km se vyšplhal na cenu 4,183 miliardy Kčs, což byla tehdy neuvěřitelná částka.

Projektová fáze byla kvůli náročnosti rozdělena mezi Metroprojekt, Vojenský projektový ústav a Hydroprojekt. Hlavním dodavatelem stavební části byl Metrostav, který staví metro v Praze dodnes, technologická část pak zůstala na ČKD. Spolupráce na ražbě tunelů měly také společnosti Vojenské stavby Praha a Výstavba Kamenouhelných dolů Kladno. Mezi další byly zařazeny firmy Železniční stavitelství Praha, Stavební izolace Praha, Izolační závody Brno, Strojinvest Praha, Vodní stavby a jejich Montážní závod, Průmstav Praha, Pozemní stavby České Budějovice. Obklady kamenných materiálů obstaral Československý kamenoprůmysl.