Tonda dokončil ražbu levého traťového tunelu

08.12.2011 18:55
 

        V pondělí 5. prosince 2011 odpoledne Tonda dokončil poslední z 1 062 metrů levého traťového tunelu. Ražba metra postupuje stále rychleji: přestože právě dokončený úsek je oproti tomu předcházejícímu z Vypichu na Petřiny dvojnásobný, Tonda si s ním poradil v poloviční době. Podařilo se mu to také díky maximálnímu dennímu výkonu 28,5 metrů. Raziči se museli vypořádat s výrazným klesáním, dosahujícím v jednom místě až téměř 4 procent. Kvůli němu se ražba tohoto úseku fakticky prodloužila zhruba o osm metrů.     
 
        Technologie TBM, která se na prodloužení pražského metra využívá, funguje na principu vyrovnávání tlaků při rozpojování horniny řeznými nástroji. Štít za sebou přitom nezanechává hrubý tunelový profil, ale rovnou buduje ostění. Tonda při cestě z Petřin na Veleslavín položil přes 700 prstenců o šíři 1,5 metru. Po prorážce ho raziči přetáhnou přes hloubený úsek stanice a v polovině ledna 2012 začne ražba směrem k stavební jámě E2 v ulici Evropská. Krátce poté by měl dorazit na Veleslavín i druhý razicí štít Adéla.
 
        Stanice Veleslavín by měla v budoucnu tvořit důležitý dopravní uzel severozápadní části Prahy. Je totiž navržena tak, aby v předstihu reagovala na předpokládanou modernizaci železniční tratě a vznik stanice rychlodráhy. Zároveň bude umožňovat pohodlný přestup na tramvaj v Evropské a také na dočasný autobusový terminál.

tonda_velesl_01tonda_velesl_02