Most „Rámusák“ končí provoz. Poslední tramvaj ho přejede v pondělí

06.10.2013 12:37

Poslední tramvaje podle denního jízdního řádu pojedou přes jediný tramvajový most přes Vltavu v neděli 6. října 2013. Tunel Blanka definitivně zruší legendu mezi provizorními mosty - Rámusák. První tramvaje po něm jely 7. března 1981.

Rámusák, jediný tramvajový most přes Vltavu, je pro znalce téměř absolutní legenda mezi pražskými mosty. Staronové provizorium přes Vltavu v pražské Troji posloužilo nejprve automobilům jako náhrada mostu Barikádníků během výstavby nového. Pražané mu podle charakteristického zvuku začali přezdívat "rámusák".

Dvojité provizorium

  • Původní provizorium
    Zahájení provozu: 5. 5. 1977
    Ukončení provozu: 10. 11. 1980
  • Nové provizorium, tzv. "Rámusák":
    Zahájení provozu západní části: 7. 3. 1981
    Zahájení provozu východní části: 1. 7. 1982
    Ukončení provozu východní části:  29. 3. 2010
    Ukončení provozu západní části:  7. 10. 2013

Konstrukce neplánovaně posloužila pro stavbu mostu ještě jednou. Nahradil  tramvajovou lávku z roku 1977 mezi Trojou a Holešovicemi. V březnu 1981 vzniklo dvaatřicetileté provizorium, které skončí v neděli 6. října 2013. V tento den můžete pravidelnou denní linkou projet Rámusák naposledy.

Postupný zánik jediného tramvajového mostu přes Vltavu začal jeho zjednokolejněním  v roce 2010. Při této operaci došlo ke zvedání západního dvojpole o celkové hmotnosti 159 tun pomocí heverů o 800 mm.

Úplně poslední tramvaj pojede přes Rámusák v pondělí 7. října při slavnostním ukončení provozu. Tramvaj vyjede z tramvajového obratiště u Výstaviště v Holešovicích po jedenácté hodině dopoledne.

"Rámusák" v číslech

Délka mostu: 248,2 m
Šířka mostu: 12 m
Osová vzdálenost kolejí: 5,6 m 
Počet pilířů: 6
Počet polí: 6 polí ŽM-16  z toho dvě v inundační oblasti na severním břehu, jedno pole ŽTM-30 na jižním břehu
Výška mostovky nad hladinou: 7,140 m

Na slavnostní akt přijali pozvání náměstek pražského primátora Jiří Vávra, radní pro dopravu Jiří Pařízek, generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš, vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík a Pavel Procházka,pověřený ředitel ROPIDu. Zúčastnění představí akreditovaným novinářům historii tramvajové dopravy mezi Holešovicemi a Trojou včetně spojení obou čtvrtí po novém mostě v budoucnu. Tramvaj KT8 vyjede od Výstaviště směrem k Nádraží Holešovice, u tramvajového mostu bude zastávka na focení. Vůz se obrátí na trojské straně a pojede zpět na Výstaviště.

 

Zdroj: iDNES.technet.cz